• Elastisch & waterdicht parkeerdaksysteem

  • Terug

    Renovatie voegovergangen op de A6

    Zaterdagavond 29 februari 2020, 20.00 uur: de A6 van Lemmer richting Joure gaat tot zondagochtend 9.30 uur dicht. De voegovergang van de Scharsterrijnbrug was los en moest worden vastgezet. Rijkswaterstaat (RWS) constateerde dat de voegovergang klapperde als er voertuigen over de brug reden.

    SealteQ is specialist in onder andere reparatie van voegovergangen. Onze collega’s van SealteQ Heerenveen voerden het werk aan de A6 voor RWS uit. Ze stonden wel een beetje onder tijdsdruk, want de weg kon niet langer openblijven dan zondagochtend 9.30 uur. Gelukkig was deze tijdsdruk geen enkel probleem. De werkzaamheden waren ruim voor de deadline klaar, ondanks dat het stormde.

    Voegovergangen

    Voegovergangen? Klapperen? Voegovergangen vormen de schakel tussen de wegen op vaste ondergrond en op een viaduct of brug. Ze moeten het verkeer dragen, bewegingen ten gevolge van verkeer en temperatuur van het viaduct of brug opnemen en de onderliggende constructie beschermen tegen schade door lekkage.

    Samenwerkingspartners

    Zo’n klus doet SealteQ natuurlijk niet in zijn eentje. Zo werkte SealteQ tijdens dit renovatietraject naast RWS ook samen met F.C. Nienhuis. Een stuk snelweg afsluiten moet namelijk wel zo goed en veilig mogelijk gebeuren. F.C. Nienhuis zorgde voor de juiste verkeersmaatregelen, zodat onze collega’s veilig konden werken.

    Verschillende specialisaties voor het renoveren van de voegovergangen

    De renovatiewerkzaamheden bestonden uit 2 onderdelen, enerzijds werkzaamheden aan de staalconstructie en anderzijds aan het beton. SealteQ heeft op beide fronten specialisten in huis. Daardoor konden we een gecombineerd plan maken voor alle renovatiewerkzaamheden. Gezien de beperkte tijd die onze collega’s hadden, was zo’n goede voorbereiding handig.

    De klus bestond uit het stralen van de staalconstructie om de roest weg te halen. Door een coating aan te brengen wordt de staalconstructie beter beschermt en gaat het langer mee. Vervolgens plaatsten we de ankers die zorgen dat de voegovergang op zijn plek blijft. Dat is secuur werk, want bij het plaatsen ervan mag het staal niet beschadigen.

    Dan worden de voegovergangen vastgezet met snelcement en afgestort met staalvezelbeton. Tot slot volgt de eindcontrole op mogelijk uitstekend staalvezel. Is alles in orde dan kan de mortel uitharden en zijn de werkzaamheden klaar.

    Veiligheid

    Voor SealteQ is de veiligheid van onze collega’s het allerbelangrijkste. De collega’s werken met gereedschappen die NEN 3140 zijn gekeurd. Dat betekend dat de elektrische gereedschappen veilig zijn voor gebruik. Aan die keuring hangen ook veiligheidsprocedures die moeten worden opgevolgd.

    Bovendien leverde RWS onze collega’s veiligheidskleding. Zoals bij alle klussen werkten de collega’s aan de A6 ook met persoonlijke beschermingsmiddelen. Denk hierbij aan een veiligheidsbril, speciale schoenen en helmen. Buitenklussen zorgen altijd voor een risico. Je bent afhankelijk van het weer. SealteQ plant altijd een Go or NO GO moment in, zodat we op het laatste moment nog kunnen schakelen. Gelukkig konden de werkzaamheden, ondanks de storm, doorgaan. We zijn altijd voorbereid op weersomslagen en hadden in dit geval voorzieningen bij ons om de werkplek af te schermen tegen regen en storm.

    Datum: |
    www.sealteq.nl/werken-bij-sealteq