Hoe ontstaat nu de werking van een kunstwerk?
- Door temperatuurverschil kan het kunstwerk gaan uitzetten of inkrimpen.
- De leeftijd van het kunstwerk: krimp en kruip bij recent gestorte betonconstructies.
- Belasting door het verkeer, zoals aslasten, vibratie, calamiteiten en dergelijke.
De eisen die aan voegovergangen worden gesteld door de opdrachtgevers zijn dan ook erg specifiek. Rijkswaterstaat heeft een bouwvoorschrift opgesteld waar voegovergangen aan moeten voldoen. Deze eisen zijn opgenomen in de norm RTD 1007-3.
Hieronder kunt u meer lezen over de verschillende soorten voegovergangen die er zijn. Voor meer informatie kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Enkelvoudige voegovervangen
Enkelvoudige voegovergangen kunnen toegepast worden in autosnelwegen van verkeersklasse 60. Dit kan zowel in nieuwbouwomstandigheden als bij de renovatie van bestaande voegen. Het grote voordeel van dit type voegovergang is de relatief korte inbouwtijd. Door antracietkleurig, gecertificeerde betonmortel te gebruiken die in korte tijd de nodige drukvastheid kan behalen, is het zelfs mogelijk om een deel (tot 12 m) van een voegovergang in een nacht te vervangen. Dat betekent minder overlast voor weggebruikers. In bijna alle gevallen kan de voegconstructie in korte tijd worden vervangen. De dilatatiebeweging kan worden opgevangen tot overspanningen van maximaal 120 strekkende meter.
Bitumineuze voegovergangen
Bitumineuze voegovergangen zijn nagenoeg geluidsarm. Als deze voegen volgens de juiste maatvoering zijn aangebracht, kunnen ze (onder normale omstandigheden) voor een periode van 5 tot 10 jaar hun functie verrichten. Wij kunnen op een vakkundige manier bitumineuze voegovergangen aanbrengen. De maximale overspanning is 50 strekkende meters. Als het dek is opgelegd op zogenaamde rubberen oplegblokken, dan raden we dit type voegconstructie af. De voeg is samengesteld uit nauwkeurig geselecteerde steenslag die in een asfaltmolen is voorzien van een bitumenomhulling. Deze verwarmde steenslag wordt in een hotbox getransporteerd naar de werkplek. Daar wordt het steenslag aangebracht in de voegsponning. Daar is een voegplaat aangebracht om de voegspleet tussen landhoofd en brugdek af te dekken en om vervolgens laagsgewijs te vullen. Het aangebrachte omhulde steenslag wordt geheel gepenetreerd met een bitumineuze emulsie. Dit gebeurt totdat de bovenzijde van het asfalt is bereikt. Deze wordt dan afgestrooid met slijtvaste steenslag en daarna aangewalst, zodat er een vlakke voegovergang ontstaat. Van dit type voegconstructie zijn in de afgelopen jaren kilometers aangebracht door geheel Nederland.
Enkelvoudige geluidsarme voegovergangen
SealteQ kan deze voegovergang voor u leveren en inbouwen. Door de speciale vormgeving van de voegtanden, is het een comfortabele voegovergang voor voertuigen. De constructie zorgt voor een minimum aan contact- en pulsgeluid. Deze voegovergang is gebaseerd op een moderne enkelvoudige voegovergang die is voorzien van een rubber inlage. Ook deze voegovergang kan worden toegepast in autosnelwegen van verkeersklasse 60. Dit kan zowel in nieuwbouwomstandigheden als bij renovatie van bestaande voegen. Het grote voordeel van dit type voegovergangen is de relatief korte inbouwtijd. Dat betekent minder overlast voor weggebruikers en de omgeving en toch een kwalitatief hoogstaand product. In bijna alle gevallen kan op deze manier in een korte tijd een voegconstructie vervangen worden.