De Zeedoksluis in Den Helder werd eind jaren zeventig gebouwd. Het complex is dus al bijna veertig jaar oud. En het kan voorlopig ook weer een flink aantal jaren mee. BAM, een van onze partners met wie we al jaren samenwerken, renoveerde het sluit- en bedieningswerk. Bij de werkzaamheden stuitte BAM op schade in het beton. Ze schakelden SealteQ Heerenveen en onze betonspecialist Gerrit Uilenreef in.
In eerste instantie voorzagen we de trappen en sluisdeuren van een antisliplaag. Er was daarnaast zo’n drieënhalve vierkante meter betonreparatie nodig. Ook moesten dertig centerpengaten worden vervangen. Dat zijn de gaten die overblijven in gestort beton nadat de bekisting wordt verwijderd. Deze centerpengaten worden, wanneer het gestorte beton is uitgehard, gevuld met betonreparatiemortels. Na verloop van tijd zijn die toe aan herstel.
Tijdens de inspectie ontdekte onze betonspecialist dat meer dan het tienvoudige – zo’n veertig vierkante meter – betonrenovatie nodig was. Bovendien ontdekten we dat niet dertig, maar het grootste gedeelte van de centerpengaten vervanging nodig hadden. Uiteindelijk waren het er tussen de driehonderd en vijfhonderd. Bovendien verdubbelde het initiële aantal meters geïnjecteerde scheuren van tien naar bijna twintig. Door tijdens de werkzaamheden continu te blijven inspecteren, hebben we vrijwel alle in eerste instantie onzichtbare schades ook kunnen repareren.
Daarnaast voorzagen we de dilatatievoegen, die beweging opvangen in beton, van een nieuwe kitlaag. Maar niet zoals dat was opgenomen in het bestek. Op advies van onze betonspecialist Uilenreef zijn waterdichte lagen van gietmortel toegevoegd vóór het kitten. Hadden we dat niet gedaan, dan waren de voegen blijven lekken. Met alle gevolgen van dien.
Expertise verlengt de levensduur van de Zeedoksluis verder
Omdat vakspecialisten als Gerrit Uilenreef meedenken met onze opdrachtgevers, verlengden we de levensduur van de Zeedoksluis nog verder. De kwaliteit van veertig jaar oud beton is namelijk niet te vergelijken met die van nu. Maar dat wil niet zeggen dat er geen manieren zijn om het te beschermen. Daarom behandelden we de sluiswanden met een carbonatatieremmende, beschermende coating.
Carbonatatie zorgt ervoor dat zuurstof en water – die nodig zijn voor oxidatie van wapeningsstaal – niet verder in het beton kunnen dringen. Daardoor tasten zuurstof en water het wapeningsstaal, en daaropvolgend het beton, niet verder aan.
Door die extra beschermlaag op het beton kan de Zeedoksluis weer een flinke periode gebruikt worden. Omdat we graag meedenken met onze opdrachtgevers, zodat we de beste oplossing bedenken. Daardoor wordt de noodzaak van gebruik van nieuwe kostbare grondstoffen bovendien flink verlaagd en dragen we zorg voor de toekomst van onze planeet.
Meer informatie
Wil je meer informatie over betonreparatie? Neem dan op werkdagen telefonisch contact op via 0599-696333 of mail naar info@sealteq.com. Onze collega’s staan je graag te woord.