Volgens de leverancier beleefde de mortel in Den Bosch zijn primeur. SealteQ herstelde de gescheurde stootplaten van de Diezebrug aan de A59 mee voor Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Boskalis. De oude gescheurde betonplaten werden verwijderd, nieuwe wapening ingelijmd, er werd nieuw beton gestort en keurig afgewerkt.
Traditioneel storten was geen optie
De betoncentrales waren niet in staat om een mortel te leveren die aan de eisen voldeed, waardoor traditioneel storten van de vloeren geen optie was. Binnen vier uur moest de mortel een sterkte hebben van dertig newton per vierkante millimeter. Scheurvorming ten gevolge van krimpspanningen kon het gevolg zijn van zo’n snelle uitharding.
Oplossing: zelfverdichtende gietmortel V2A/160
De oplossing werd gevonden in de zelfverdichtende gietmortel V2A/160. Die heeft een nominale korrel van 16 millimeter en een watercementfactor van 0,3. Speciale toegevoegde staalvezels vingen de krimp op.
Georganiseerd proces zorgde voor snelle asfaltering
In een strak georganiseerd proces is de beton, in één nacht op de twee locaties met ruim twintig man, aaneensluitend gestort. Alle machines die daarvoor benodigd waren zijn dubbel aanwezig geweest op de locatie. Dit werd gedaan om het risico van stilstand te vermijden. Per drie minuten werd tijdens de stort een pallet met een ton aan specie verbruikt. Binnen enkele uren konden de gestorte gedeeltes al worden geasfalteerd.