Het stuwensemble Nederrijn en Lek bestaat uit drie stuwcomplexen: Driel, Amerongen en Hagestein. Met het stuwcomplex Driel verdeelt Rijkswaterstaat het rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel. Op die manier stroomt er voldoende water naar het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland. De drie stuwcomplexen zorgen ervoor dat het waterpeil voldoende hoog is voor een vlotte en veilige scheepvaart op de rivieren. Met het stuwensemble Nederrijn en Lek draagt Rijkswaterstaat bij aan een leefbaar en bereikbaar Nederland. Sinds 2015 wordt het stuwensemble gerenoveerd. Door het vervangen van technische installaties, bewegingswerken en de invoering van centrale bediening kunnen de stuwcomplexen hun belangrijke taken ook in de toekomst veilig en betrouwbaar blijven vervullen.
Zes vizierschuiven
In totaal zullen er zes vizierschuiven worden vervangen waarbij de laatste voor volgend jaar gepland staat. Elke vizierschuif bestaat uit vier delen. Dit komt omdat het oppervlak van één vizierschuif uit 4000m² bestaat met een gewicht van 270.000kg. De vervanging van de noordelijke vizierschuif van complex Hagestein is een bijzondere vervanging op zich. De stuw kreeg in 2015 namelijk de status als rijksmonument. Daarom is de vizierschuif vervangen door de gerenoveerde schuif die in 2017 is verwijderd uit de stuw van Amerongen.
De vijf andere vizierschuiven zijn door Solidd Steel Structures in haar werkplaats ontworpen. Een complex traject aangezien het gaat om uiterste precisie in maatvastheid. Vervolgens zijn de delen door SealteQ gestraald tot een reinheid van Sa 2½ en geconserveerd met een drie laags coatingsysteem. Hierna zijn de vizierschuiven verscheept naar de stuwcomplexen. Eenmaal aangekomen zijn de vizierschuif delen door Hebo Maritiemservice in de constructie gehesen en op de millimeter nauwkeurig gemonteerd.
Scheepvaart
Jaarlijks passeren er ongeveer 39.000 schepen de sluizen bij Driel, Amerongen en Hagestein. Tijdens de vervanging van de vizierschuiven zijn de stuwkanalen van de stuwcomplexen in periodes volledig gesloten geweest. Het scheepvaartverkeer heeft tijdens de renovatie gebruik gemaakt van de naastgelegen sluizen. Deze sluizen zijn ook in tijden van hoge waterstanden geopend voor scheepvaart.