• Revitalisatie radiotelescoop Dwingeloo

  • Terug

    IJpleinveer: een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers

    IJpleinveer

    Omdat het steeds drukker wordt op de Amsterdamse veerponten over het IJ, besloot de Gemeente Amsterdam een hagelnieuwe fiets- en voetgangersbrug te plaatsen. De specialisten van SealteQ Noord voorzien de nieuwbouwbrug van IJpleinveer van een coatingsysteem én een slijtlaag op het wegdek. Zo gaat de nieuwe brug jaren mee.

    Brug IJpleinveer te groot voor de loods

    De stad Amsterdam groeit. En daarmee dus ook het verkeer op de weg. Steeds meer fietsers en voetgangers willen bijvoorbeeld het IJ oversteken. Om de veerponten wat te ontlasten, komt er een brug over het Noord-Hollandsch Kanaal. Machinefabriek Rusthoven in Groningen, een van onze partners met wie we al jarenlang samenwerken, bouwt de brug in opdracht van BAM. Rusthoven schakelde SealteQ Noord in om deze brug te conserveren.

    De brug is van een behoorlijke lengte: 32,5 meter lang en zes meter hoog. Zo lang dat een loods moest worden verlengd met een tent om ons werk uit te voeren. Door deze constructie konden we onder ideale omstandigheden het coatingsysteem en de slijtlaag aanbrengen. Daarmee leggen we de basis voor een zo lang mogelijke levensduur.

    IJpleinveer

    Levensduurverlengende bewerkingen

    De Gemeente Amsterdam vroeg om een langdurig onderhoudsvrije brug. Om de nieuwe brug een zo lang mogelijke levensduur te geven, werd deze door onze specialisten daarom zowel geschoperd als gestraald. Door het schoperen – het spuiten van vloeibaar zink op de constructie na het stralen – wordt de levensduur verlengd. Dat komt omdat groot onderhoud pas later nodig is.

    Bij een traditioneel conserveringssysteem is de brug na twintig jaar toe aan groot onderhoud. Een stalen constructie waarbij onder het coatingssysteem een schopeerlaag is aangebracht, heeft na diezelfde periode in eerste instantie alleen klein onderhoud nodig. De onderhoudscyclus is door de schopeerlaag dus aanzienlijk minder.

    De brug over het Noordhollandsch Kanaal kreeg de kleur aluminiumgrijs. Het aanbrengen van die kleur is best een uitdaging, vertelt projectleider Marcel Vrijs. ,,Het moet in één keer goed, omdat de kleur lastig is aan te brengen. Bijwerken zie je bij deze kleur altijd, dus dat is bijna niet onopvallend te repareren.”

    SealteQ brengt ook slijtlaag IJpleinveer aan

    SealteQ is naast specialist in staalconservering ook specialist in vloerafwerkingen. Omdat de nieuwe brug ook een goed wegdek nodig heeft, is het bijna vanzelfsprekend dat we die voor onze rekening nemen. Onze specialisten voorzagen het fietspad op de brug van een duurzame slijtlaag met rode instrooi, Indian Red. Deze beschermt het stalen brugdek tegen directe (rij)belasting en dooizouten. Enkel een coatingsysteem in normale laagdikte houdt namelijk geen stand.

    De zes millimeter dikke slijtlaag bestaat uit twee delen: een epoxy-slurry en grind dat daarin wordt ingestrooid. Deze werkt niet alleen ter bescherming van het staal, maar ook als antisliplaag. Omdat het een fiets- en voetgangersbrug is, krijgt het een fijnkorrelige slijtlaag. De grofheid van het materiaal hangt af van het doel van de brug en de snelheid waarmee er overheen gereden wordt. Hoe zwaarder verkeer, hoe grover de slijtlaag.

    Naar verwachting wordt de nieuwe brug van IJpleinveer in 2022 geplaatst.

    IJpleinveer

    IJpleinveer

    Foto 1: aanbrengen van epoxy-slurry
    Foto 2: instrooien met Indian Red

    Meer informatie

    Wil je meer informatie over conservering van stalen kunstwerken of gietvloeren? Neem dan op werkdagen telefonisch contact op via 0599-696333 of mail naar info@sealteq.com. Onze collega’s staan je graag te woord.

    www.werkenbijsealteq.com