Veiligheid staat voor ons boven alles. Om mens en omgeving zo min mogelijk risico te laten lopen, werken wij bij het verwijderen van Chroom6 houdende verflagen volgens de actueel geldende veiligheidsregels. Deze veiligheidseisen worden uitgebreid genoemd in het zogenaamde beheersregime van Rijkswaterstaat. SealteQ leverde als expert een bijdrage aan dit beheersregime. Zo staat er onder andere in dat huidige verfverwijderingstechnieken, zoals het gebruik van straalgrit en inductie, voldoen aan de eisen. Tenminste als de aanvullende regels van het beheersregime worden nageleefd.
Volledig afgeschermd
Zo zijn de plekken waar SealteQ werkt aan het verwijderen van Chroom6 houdende verflagen altijd volledig afgeschermd. Op de verwijderingsplek plaatsen we een tent. Deze is hermetisch afgesloten – alle hoeken en kieren worden gecontroleerd – zodat vrijgekomen Chroom6 deeltjes niet buiten de afgesloten plek komen. Onze medewerkers dragen altijd beschermende pakken om zichzelf te beschermen tegen vrijgekomen stofdeeltjes. Zo dragen ze bijvoorbeeld handschoenen en een masker met luchtfilter. Het afval dat vrijkomt, vervoeren we veilig naar een erkend verwerker. De verwijderingsplek maken we na afloop helemaal schoon.
Ruime ervaring met verwijderen van Chroom6
SealteQ heeft in de loop der jaren ruime ervaring opgedaan met het veilig verwijderen van Chroom6 verflagen. Zo verwijderden we coatings op beton en verf van de vuurtorens van Vlieland en Scheveningen, de perronkappen van de stations van Leeuwarden en Groningen en verschillende tunnels en bruggen in Nederland. Daarnaast verwijderden we op meerdere plekken verflagen aan de zuidelijke ringweg in Groningen, in opdracht van Combinatie Herepoort.
Verschillende omstandigheden die vragen om maatwerk. Onze ervaringen delen we sinds het verbod op het gebruik van Chroom6 met onder andere Rijkswaterstaat. We testen met hen mee en voorzien ze van resultaten, die de basis vormen van het beheersregime. Daaruit blijkt steeds dat we Chroom6 houdende verflagen op conventionele wijze, met extra veiligheidseisen, kunnen verwijderen en dat dure, nieuw ontwikkelde verwijderingsmethoden niet nodig zijn.