De werkzaamheden bestonden onder andere uit het reinigen van de oppervlakken van het 363 meter lange viaduct, het vervangen van bestaande voegen en het zorgvuldig aanbrengen van nieuwe, duurzame afdichtingen. Daarnaast is een waterdicht membraan en voegafdichting aangebracht, wat de constructie beter beschermt tegen weersinvloeden en slijtage.
Ook het staalwerk is zorgvuldig geconserveerd. In de betonnen spoorbak zijn honderden stalen balken vrijgemaakt, behandeld en hersteld. De perronwanden, bestaande uit een staalconstructie bekleed met stalen platen, zijn in het werk geconserveerd. De beplating is gedemonteerd en in onze straalcabine in Burgum opnieuw gestraald en gecoat, waarna alles weer is teruggeplaatst.
Deze renovatie is een prachtig voorbeeld van de samenwerking tussen staal en beton. Door de gecombineerde inzet van onze vakspecialisten is niet alleen de levensduur van het viaduct verlengd, maar is ook de veiligheid en betrouwbaarheid voor de vele reizigers die er dagelijks gebruik van maken gewaarborgd. Met trots kijken we terug op dit project en het vakmanschap dat hierbij is ingezet.
Het IJ-viaduct is nu weer klaar voor de toekomst!