De vier tunnelwanden zijn vervaardigd met de CSM-techniek (Cutter Soil Mix). Een frees woelt de zand- en leemgrond los en mengt hierdoor een groutmengsel. Dit wordt paneel voor paneel gedaan met steeds een tijdelijke tussenruimte om instorten van de grond te voorkomen. Na het mengen worden stalen profielen als wapening in de wand geplaatst. Om de bouwtijd te verkorten, is er gewerkt met drie freesmachines aan vier wanden tegelijk. Het mooie van deze techniek, in vergelijking met een diepwand, is
- Er is geen grote bentonietcentrale nodig;
- Er hoeft geen grond en bentoniet te worden afgevoerd;
- Er hoeft geen beton aangevoerd te worden.
Deze techniek is ook toegepast in onder andere de parkeergarage aan de Westerstraat in Emmen, waar SealteQ de kunststofvloer vloerafwerking heeft uitgevoerd.
Oplossing tegen afbrokkelende schilfers en scheurvorming
Nadat duidelijk werd dat de wanden van de gloednieuwe tunnel last hadden van afbrokkelende schilfers en scheurvorming, besloot aannemer BAM om een beschermende laag spuitbeton van 6.000 m² aan te laten brengen door SealteQ. Daarvoor ontwikkelde Remix Droge Mortel BV uit Borger een speciale mortel in dezelfde kleur als de “oude” tunnelwand.
SealteQ bracht een netwerk van glasvezel aan op de bestaande ondergrond. Dit werd verankerd met behulp van speciale Hilti Ankers. Daarna werkte SealteQ de wanden af met een laag van 35 mm spuitbeton, middels de ‘natte spuitmethode’. Het “rotswandachtige” uiterlijk is daarmee behouden gebleven.