SLS-polymeerschuim stabiliseert ondergrond langs snelweg A12

SLS-polymeerschuim stabiliseert ondergrond langs snelweg A12

Onze dienst Waterproofing SLS stabiliseert de ondergrond van verschillende kunstwerken bij snelweg A12, in de omgeving van Bunnik. Dat doen we in opdracht van BAM. We injecteren de ondergrond bij onder andere de Kromme Rijn, de Ecotunnel en verschillende viaducten met SLS-polymeerschuim. De ondergrond wordt hierdoor gestabiliseerd opgevuld en verdicht.

Wat is SLS-polymeerschuim?

SLS-polymeerschuim is sterk expanderend en kan tot tweeëntwintig keer zijn eigen volume uitzetten. Het gebruik ervan is een eigen innovatie. Het uitgeharde schuim is zo’n dertig keer lichter dan zand. Daardoor nemen zettingen in de toekomst af. Ook is het schuim isolerend en milieuvriendelijk. Zo is het gecertificeerd voor contact met drinkwater. Bovendien zitten er geen PFAS-verbindingen in ons polymeerschuim. PFAS is de verzamelnaam voor poly- en perfluoroalkylstoffen. Ze zijn chemisch, door de mens gemaakt en kunnen schadelijk zijn voor mens en milieu.

Werken met SLS-polymeerschuim is ook heel goed controleerbaar. ,,Je kunt heel gericht de ondergrond liften’’, vertelt technisch manager Ömer Likoglu. In onderstaande video zie je hoe dat werkt.

SLS-polymeerschuim: snel en gecontroleerd

Voor snelwegen zoals de A12 is ons polymeerschuim een goede oplossing om de grond te stabiliseren. Het schuim reageert namelijk heel snel als het wordt geïnjecteerd. ,,Na acht seconden zet het zich uit en binnen zestien seconden is het uitgewerkt. Er volgt geen na-reactie’’, aldus Likoglu.

Door die snelle reactietijd kan het werk snel en gecontroleerd. Het schuim bereikt na vijftien minuten uitharden al negentig procent van zijn druksterkte. Dit is voldoende voor de belasting van verkeer. De snelweg kan na de werkzaamheden dus snel weer open.

Het verkeer heeft daardoor ook weinig hinder van de werkzaamheden. We werken bovendien alleen in de avond en nacht. Doordeweeks werken we van 20.00 tot 04.00 uur. In het weekend – vanaf vrijdagavond – werken we van 20.00 tot 07.00 uur. In de nacht werken de medewerkers veilig met speciale kleding van Rijkswaterstaat (RWS). Deze oranje kleding is veiligheidskleding en wordt ook wel signaalkleding genoemd. Iedereen die aan de weg werkt draagt deze reflecterende, fluoriserende kleding. Zo val je extra op.

Injecteren is teamwork

Voor het beste resultaat werken we tijdens het injecteren in teams van drie mensen. ,,Met z’n drieën injecteren we één rijbaan’’, legt Likoglu uit. Één collega de injecteermachine. Deze vakspecialist zorgt voor de samenvoeging van de producten. Bovendien let diegene op het drukverschil. Een tweede collega injecteert de ondergrond. De derde vakspecialist is onze controleur. Deze collega vertelt hoeveel er moet worden geïnjecteerd.

Ook controleert diegene wat de ondergrond doet. Dat doet hij met behulp van een Nivcomp. Dit is een digitale slangenpas die constant hoogteverschillen meet. ,,Je bent constant aan het tellen en aan het kijken welke de reactie de ondergrondgrond geeft op het geïnjecteerde”, aldus Likoglu.

Meer informatie over injecteren met SLS-polymeerschuim?

Heb je een vraag over onze dienst Waterproofing SLS? Neem dan op werkdagen telefonisch contact op via 0599-696333 of mail naar info@sealteq.com. Onze collega’s staan je graag te woord.

Specialismen

Gerelateerde markten

Tata steel: technische ruimte wordt versterkt
Bekijk het volgende project

Tata steel: technische ruimte wordt versterkt

Werken in de warmte: met het juiste materiaal gaan we ook die uitdaging niet uit de weg. We werken ruim acht maanden in een ruimte waar de temperatuur oploopt tot meer dan 35 graden. SealteQ Ivacon versterkt namelijk een technische ruimte bij staalproducent Tata Steel in IJmuiden. Door lekkages van koelwater is het beton en wapeningsstaal aangetast. Omdat losrakende stukken beton materiële schade of persoonlijke letsel kunnen veroorzaken, moest dit natuurlijk zo snel mogelijk worden aangepakt.

Benieuwd hoe wij u verder kunnen helpen met uw project?

© Copyright SealteQ 2024 Gebouwd door Saam' Marketing uit Groningen