• nl
    • fr
    • en
    • de
  • terug

    Voegovergangen

    Voegovergangen

    Een voegovergang: de schakel tussen wegen, viaducten en bruggen

    Een voegovergang is een constructie in het wegdek, die zorgt dat de werking in de aansluiting tussen het wegdek en een kunstwerk als een viaduct, brug, duiker of fly-over kan worden opgevangen. Uiteraard moet deze overgang er voor zorgen dat de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. De genoemde werking van een kunstwerk ontstaat door verschillende factoren.

    De belangrijkste factoren en specifieke eisen van een voegconstructie

    • De uitzetting en inkrimping ten gevolge van temperatuurverschillen.
    • De leeftijd van het kunstwerk; krimp en kruip bij recent gestorte betonconstructies.
    • Belastingen ten gevolge van verkeer, zoals aslasten, vibratie, calamiteiten en dergelijke.

    Specifieke eisen aan voegovergangen

    Het mag duidelijk zijn dat er zeer specifieke eisen aan voegovergangen worden gesteld door de opdrachtgevers en dat vereist de nodige expertise. Daardoor zijn de werkzaamheden bij SealteQ in vertrouwde handen.
    Rijkswaterstaat heeft een bouwvoorschrift opgesteld waaraan voegovergangen te dienen voldoen. Deze eisen zijn opgenomen in de norm RTD 1007-3.
    De verschillende typen voegovergangen

    SealteQ kent verschillende typen voegovergangen, die elk weer hun specifieke toepassing kennen.

    1.    Enkelvoudige voegovergangen
    2.    Bitumineuze voegovergangen
    3.    Enkelvoudige geluidsarme voegovergangen 

     De toepassing van enkelvoudige voegovergangen

    Dit soort voegovergang kan worden toegepast in autosnelwegen van verkeersklasse 60 in nieuwbouw omstandigheden evenals renovatie van bestaande voegen. Het grote voordeel van dit type voegovergangen is de relatief korte inbouwtijd.

    Door toepassing van antracietkleurige, gecertificeerde betonmortel die in korte tijd de benodigde drukvastheid kan behalen is het ook mogelijk om een deel (tot 12 m1) van een voegovergang in een nacht te vervangen.
    Het aanbrengen van dit hoog kwalitatief product resulteert daardoor in minder overlast voor weggebruikers. In bijna alle gevallen kan de voegconstructie in korte tijd worden vervangen. De dilatatiebeweging kan worden opgevangen tot overspanningen van maximaal 120 strekkende meter.

    De bitumineuze voegovergang: nagenoeg geluidsarm

    Als deze voegen volgens de juiste maatvoering zijn aangebracht, kunnen deze onder normale omstandigheden een langere periode van bijvoorbeeld 5 tot 10 jaar hun functie verrichten.

    SealteQ heeft de mogelijkheden in huis om op een vakkundige wijze bitumineuze voegovergangen aan te brengen. De maximale overspanning bedraagt 50 strekkende meters. Als het dek is opgelegd op zogenaamde rubberen oplegblokken dan wordt de toepassing van dit type voegconstructie afgeraden.

    De voeg is samengesteld uit nauwkeurig geselecteerde steenslag die in een asfaltmolen is voorzien van een bitumenomhulling. Deze verwarmde steenslag wordt dan in een hotbox getransporteerd naar de werkplek.

    Op de werkplek wordt de steenslag aangebracht in de voegsponning, waarin een voegplaat is aangebracht om de voegspleet tussen landhoofd en brugdek af te dekken en om vervolgens laagsgewijze te vullen.

    De aangebrachte omhulde steenslag wordt geheel gepenetreerd met een bitumineuze emulsie. Dit gebeurt totdat de bovenzijde van het asfalt is bereikt. Deze wordt dan afgestrooid met slijtvaste steenslag en daarna aangewalst, zodat er een vlakke voegovergang ontstaat. Van dit type voegconstructie zijn in de afgelopen jaren kilometers aangebracht door geheel Nederland.

    De toepassing van enkelvoudige geluidsarme voegovergangen

    SealteQ kan deze voegovergang leveren en tevens voor u inbouwen. Door de speciale vormgeving van de voegtanden is het voor voertuigen een comfortabel voegovergang. De constructie zorgt voor een minimum aan contact- en pulsgeluid.

    Deze voegovergang is gebaseerd op een moderne enkelvoudige voegovergang, die is voorzien van een rubber inlage. Dit soort voegovergang kan worden toegepast in autosnelwegen van verkeersklasse 60, voor zowel nieuwbouw als de renovatie van bestaande voegen.

    Het grote voordeel van dit type voegovergangen is de relatief korte inbouwtijd.
    Dat betekent minder overlast voor weggebruikers en de omgeving en toch een kwalitatief hoogstaand product. In bijna alle gevallen kan op deze wijze in een kort tijdsbestek een voegconstructie vervangen worden.